Gyakori kérdések

Mi a Krisztusi Minimalizmus?

Isten és Igéje (a Biblia) iránti feltétlen engedelmesség. Életszemlélet, melynek fő gyújtópontjában az élő Isten-kapcsolat áll. A Krisztusi Minimalizmus csupán annyit jelent, hogy a keresztyén ember úgy él, ahogy Krisztus parancsolta a számára. Ezáltal a keresztyén ember ugyanarra törekszik, amire Krisztus. A Krisztusi Minimalizmus nem minimalista keresztyénséget jelent, hanem azt az egyszerű, őszinte hitet, amit Krisztus hirdetett.

Mitől Minimalizmus?

A Krisztusi Minimalista szeretne Istennek szentelt életet élni. Ez ma leginkább úgy valósítható meg, ha az ember mindentől megszabadul, ami őt Istentől elválasztja. A világ látásmódja és életfelfogása olyan teher a keresztyének számára, melytől bizonyos mértékig szabadulni kell. Isten akarata ezért az a Minimum, amire a keresztyén ember törekszik; de egyúttal egészséges maximuma is annak, ami igazán fontos.

Miért küzd a Krisztusi Minimalizmus az okosfüggőség ellen?

Azért, mert Isten igéje arra tanít, hogy az ember szabadon éljen Istenével kapcsolatban. Minden, ami ez ellen vét, az bűn. Az okosfüggőség ráadásul az ember legfontosabb javait zsákmányolja ki: kapcsolatait, mentális egészségét és az idejét. Úgy látjuk, hogy jelen korunk legsúlyosabb bűne ez, melyből Isten szabadulást készít az övéinek.

Ki a Krisztusi Minimalista?

„Aki azt mondja, hogy őbenne marad, annak magának is úgy kell élnie, ahogyan ő élt.” (1Jn 2,6) Tehát minden Krisztusban élő ember valamilyen mértékben Krisztusi Minimalista.A Krisztusi Minimalizmus törekvése, hogy a keresztyén ember megtanulja hátrahagyni mindazt a felesleget, a sallangot, melyet a ma életmódja kínál számára, ezáltal az élete mindinkább Krisztuséhoz hasonló legyen.

Bár az Újszövetség minden sora arról szól, hogyan élhet valaki Krisztus módján, a Krisztusi Minimalizmus öt pontja segít eligazodni.

Mi a Krisztusi Minimalizmus vezérmondata?

„… hitetek ne emberek bölcsességén, hanem Isten erején nyugodjék.” 1Kor 2,5 Annyi felesleg ragadt a vallásos élethez, amitől szabadulni kellene. Ahogy Pilinszky János fogalmaz egyik versében: „Hányféle szégyen és képzelt dicsőség hálójában evickélünk, pedig csak napra kellene teregetnünk mindazt, mi rejteni való.”

Mi a Krisztusi Minimalizmus célja?

A XXI. század embere, életmódjából és a világgal való szoros kapcsolatából fakadóan eltávolodott Istenétől. A kívánság, a függőségek (impulzusfüggőség, munkafüggőség) megrontják Isten-ember kötelékét.

A Krisztusi Minimalizmus alternatív, a világ keretrendszerén belül maradó, de mégis attól a hangsúlypontokon radikálisan elkülönülő életmódot, életfelfogást jelent. A hangsúlyok helyükre kerülése kulcskérdés a ma élő keresztyénség életében, amikor az információ áradatában az ember csak kapkodja a fejét jobbra-balra. Felekezetek vitáznak egymással, teológusok alapvető kérdésekben sem értenek egyet; a politikáról nem is beszélve, mely az egyházba is befurakodott. Szükség van a hangsúlypontokra, az egyszerű igazságra, mely nem a politika közhelye, de nem is a tudósok káosza.

Mi áll a Krisztusi Minimalista élet fókuszpontjában?

  • „… mi is, akiket a bizonyságtevőknek ekkora fellege vesz körül,
  • tegyünk le minden ránk nehezedő terhet és a bennünket megkörnyékező bűnt,
  • és állhatatossággal fussuk meg az előttünk levő pályát.
  • Nézzünk fel Jézusra, a hit szerzőjére és beteljesítőjére,
  • aki az előtte levő öröm helyett – a gyalázattal nem törődve – vállalta a keresztet, és Isten trónjának a jobbjára ült.” Zsid 12,1-2

A Krisztusi Minimalizmus új elképzelés?

Egyáltalán nem. A keresztyénség történetében megannyi módon próbálkoztak a Krisztust követők azzal, hogy a világtól elkülönüljenek, annak kívánságát elutasítsák. A Krisztusi Minimalizmus sem más, mint a digitális forradalommal szembeni lázadás, a tömegmédia és a fogyasztói társadalom Isten akaratával összeegyeztethetetlen következményeivel szembeni harc. A krisztusi minimalista Isten akaratára, mint az életre alkalmas minimumra törekszik. Azonban a Krisztusi Minimalizmus nem jelent modernkori szerzetességet, sem a világtól való elkülönülést. Ezt a minimumot ugyanis nem teljes elutasítással és aszkézissel kívánja elérni, hanem józan lényeglátással és a hangsúlyokra való összpontosítással.

Milyen kapcsolatban áll a Krisztusi Minimalizmus a különböző keresztyén felekezetekkel?

A különböző keresztyén közösségeket illetően: minden felekezetben található egyaránt Isten-kapcsolatban élő ember, de sok látszat-keresztyén is, még a legfelsőbb rétegek között is. A Krisztusi Minimalizmus ezért felekezeti hovatartozástól és ott betöltött tisztségüktől függetlenül azokat tekinti a krisztusi egységhez tartozónak, azaz a Krisztus láthatatlan egyháza tagjának, akik Istennel élő kapcsolatban állnak.

Mindez emberi eszközökkel ellenőrizhetetlen. Mert „Hasonló a mennyek országa a tengerbe kivetett hálóhoz is, amely mindenféle halat összegyűjt. Amikor megtelik, kivonják a partra, és nekiülve a jókat edényekbe gyűjtik, a hitványakat pedig kidobják.” Mt 13,47-48

A Krisztusi Minimalizmus ennek tudatában keresi a kapcsolódási pontokat a különböző felekezetek között, de nem kívánja összemosni azok hitrendszereit. Ennek az egységkeresésnek egyetlen módja a Biblia alapfogalmainak mélyebb ismerete, melyben minden keresztyén felekezet egyetértésre juthat. A hitvitáknak bár megvan a maga szerepe, de ez sosem lehet oka a viszálynak és a személyválogatásnak Krisztus igaz egyházának tagjai között.

A Krisztusi Minimalizmus célja alternatív közösséget létrehozni az eddigi felekezetek helyett?

Nem. Mivel a Krisztusi Minimalizmus életmódot, tehát a hit személyes megélését célozza, nem pedig a közösségi együttélést, ezért nem tartunk rendezvényeket, alkalmakat. Nincs olyan közösség sem, melynek csak krisztusi minimalisták volnának tagjai. Ez ellenkezne alapvető hitelveinkkel.

Ahol valóban és nem csak a látszat szerint Krisztus nevében gyűlnek össze, bármely keresztyén felekezetről legyen is szó, ott megvalósul Isten igaz közössége. Ezért nem késztetünk senkit sem arra, hogy hagyja ott meglévő keresztyén közösségét. Helyette mindenkit arra bíztatunk, kérje el Istentől a tisztánlátás és bölcsesség ajándékát, hogy az adott helyen és közösségben hogyan tudja engedelmesebben szolgálni Krisztust. A Krisztusi Minimalizmus tehát nem új tanítás. Nem teológiai iskola. Nem elkülönülés vagy személyválogatás. És semmiképpen sem új felekezet vagy egyház.

A Krisztusi Minimalizmus létező közösség?

A Krisztusi Minimalizmus arra törekszik, hogy a lehető legtöbb világtól a keresztyénségre rótt terhet levesse magáról. Ezért nincs világ szemében elfogadott szervezete. Ettől függetlenül azonban létező közösség, melynek lélekben és igazságban mindazok tagjai, akik Istennel élő kapcsolatban élnek a világ bármely részén. A Krisztusi Minimalizmus nekik szeretne támpontokat adni az életük gyakorlatához, hogy meglévő felekezetükben tudják még eredményesebben szolgálni megváltó Urukat.

Miért van szükség Krisztusi Minimalizmusra?

Azért, mert a ma embere felé a világ záporozza az Isten akarata elleni lázadás impulzusait. Olyan ez, mint egy méreg, mely megrontja Isten-ember kapcsolatát. A Krisztusi Minimalizmust elfogadók vállalják, hogy törekszenek megszabadulni mindentől, ami őket Krisztustól eltávolítja. Ez nem jelent kimenekülést a világból, sem valamiféle újkori szerzetességet. Istentől kapott bölcsesség és tisztánlátás csupán, mely a mérget leleplezi és megküzd az ellenséggel. „Mert mi nem test és vér ellen harcolunk, hanem erők és hatalmak ellen, a sötétség világának urai és a gonoszság lelkei ellen, amelyek a mennyei magasságban vannak.” (Ef 6,12)

Különbség van a keresztyén minimalizmus és a Krisztusi Minimalizmus között?

Igen. A kettő különböző. A keresztyén minimalizmus eszmei irányzat, a Krisztusi Minimalizmus ezzel szemben a hagyományos Krisztus-követés mai megvalósulása. Bár szemantikailag a két kifejezés megfeleltethető egymásnak, ugyanis a keresztyén (görög) szó azt jelenti, hogy krisztusi, Krisztushoz tartozó. A keresztyén jelzőt ma azonban válogatás nélkül mindenre ráaggatják. Így tesznek azok, akik a minimalizmus eszmei áramlatát próbálják párhuzamba állítani a Krisztus-követéssel. Ennek következtében sajnos nem minden krisztusi, amit keresztyénnek neveznek és nem feltétlen az ő nevében cselekszenek, akik őt emlegetik: „Nem mindenki megy be a mennyek országába, aki ezt mondja nekem: Uram, Uram, hanem csak az, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát.” (Mt 7,21) A Krisztusi Minimalizmus nem azonos a keresztyén minimalizmus eszmei irányzatával, melyhez számos, ma népszerű New Age kezdeményezés társult. Helyette a Krisztus-hitet, annak eredeti tartalmával kívánja a XXI. században megélni, mindenféle ráaggatott hamis tant elutasítva.

Van-e a Krisztusi Minimalizmusnak látható elkülönülése?

Az Isten emberei nem az ítélet és a harag edényei, hanem az irgalomé. A Krisztusi Minimalizmus ezért nem rekeszt ki senkit felekezi hovatartozása miatt. Az ítéletet teljes mértékben Isten hatáskörébe rendeli. Látásában a világ két, emberi eszközökkel elkülöníthetetlen csoportra oszlik: Istenben élőkre és egyházon kívül állókra. Hitünk szerint az Krisztus igaz egyházán kívül nincs üdvösség. Mindazonáltal mindig lesznek, akik csak látszat szerint tartoznak hozzá és lesznek, akik látszatra kívülállóknak tűnnek, mégis Istenben élnek. Ezért csak az Istené lehet az ítélet.

A Krisztusi Minimalizmus tehát nem harcol a bűn ellen?

De. Nekünk azonban nem a harag és a bosszúállás, hanem az igazság ismerete és az irgalom eszközrendszere adatott. Ezzel hadakozunk.